.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
رئیس مجلس در نشست خبری؛
در انتخابات ۱۴۰۰ (ریاست جمهوری) هم کاندیدا نمی‌شوم/ شورای هماهنگی سران قوا موقتی است و هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود/ معنای تغییرات «لاریجانی صداوسیما» با «لاریجانی مجلس» پیشرفت در امور سیاسی است/ از زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مطلع بودم
تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است و ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش یابد، اما اگر بر اساس صدق و مروت نباشد، این دیوار بر سر مردم خراب می‌شود و کسانی که این کار را می‌کنند دلسوز ملت نیستند.
در انتخابات ۱۴۰۰ (ریاست جمهوری) هم کاندیدا نمی‌شوم/ شورای هماهنگی سران قوا موقتی است و هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود/ معنای تغییرات «لاریجانی صداوسیما» با «لاریجانی مجلس» پیشرفت در امور سیاسی است/ از زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مطلع بودم

شمال نیوز: «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی که روز گذشته و به طور رسمی از کاندیدا نشدنش در انتخابات مجلس یازدهم سخن گفت، امروز (یکشنبه) به مناسبت روز مجلس به گفت و شنود با خبرنگاران رسانه های گروهی پرداخت. در این نشست بیش از ۲۵۰ خبرنگار داخلی و خارجی حضور دارند. لاریجانی در دوره‌های، هشتم، نهم و دهم مجلس، رئیس مجلس و نماینده مردم قم بوده است.


به گزارش شمال نیوز، رئیس مجلس در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس گفت: کسانی که با بی‌تقوایی سیاسی هتک مجلس می‌کنند، بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است بیانیات امام درباره جایگاه مجلس درش آینده‌نگری بود، تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.


«علی لاریجانی» عنوان کرد: خدمت سروران گرامی اصحاب رسانه سلام عرض می‌کنم امروز روز مجلس مصادف با سالرزو شهادت شهید مدرس است و این روز را به ملت ایران و نمایندگان تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: شهید مدرس یک فقیه مجاهد بود که ویژگی‌های منحصر به فردی داشت. اضلاع مختلف فکری داشت و سیاستمداری منصف و شجاع و پرهیزگار بود. برخی افراد مخالف او را تخریب می‌کردند حتی اکثر مخالفان هم در این که او یک شخصیت برجسته در تاریخ ایران بود، اذعان داشتند.

 

اگر قانون حاکم نباشد مملکت نیست

رئیس مجلس یادآور شد: یکی از نکاتی که مدرس به عنوان حکومت عادله و پیشرفته قائل بود این بود که قانونگرایی باید در کشور حاکم باشد و می‌گفت اگر قانون حاکم نباشد مملکت نیست.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از نکات دیگر مدرس این بود که مجلس را محل اتکای ملت و سنبل آزادی می‌دانست، گفت: مدرس می‌گفت باید تقدس مجلس را مقدم شمرد در عناوین استیضاح رضاخان توهین به ملت آمده و مبرهن بود توهین به مجلس یعنی توهین به مردم. حفظ جایگاه مجلس حفط جایگاه مردم و آزادی است.

وی تاکید کرد: کسانی که با بی‌تقوایی سیاسی هتک مجلس می‌کنند، بدانند این مخالف مرام مدرس و امام است و بیانیات امام درباره جایگاه مجلس درش آینده‌نگری بود، تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است، ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش یابد اما اگر بر اساس صدق و مروت نباشد، بر سر مردم این دیوار خراب می‌شود و کسانی که این کار را می‌کنند دلسوز ملت نیستند.


دفاع لاریجانی از عملکرد مجلس دهم؛ تشریح مهمترین اقدامات مجلس

لاریجانی با اشاره به اقدامات مجلس دهم گفت: در این مجلس کارهای مهمی صورت گرفته است در هر سال قانون بودجه با دقت تصویب شده است، اشکالاتی که دولت هم نمی دید نمایندگان در این قانون لحاظ می‌کردند.

رئیس مجلس گفت: در دوره دهم مجلس تعداد قوانین ابلاغی ۱۶۲ قانون است؛ ۶۳ طرح ۹۹ لایحه. قانون توسعه و اشتغال پایدار از قوانین مهم بود تا روستاییان یک زندگی آبرومند داشته باشند. قوانین رفع موانع تولید از قوانین مهم است. قانون ارزش افزوده مقداری از سهم را به شهرداری‌ها داد تا برای آبادانی شهرها اقدام کنند. برای گازرسانی و‌ آسفالت روستاها قانون گذاشتیم. قانون حفاظت از خاک و قانون هوای پاک بسیار مهم است. قانون حفاظت از منابع ژنتیک، قانون افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، قانون ساماندهی صنعت خودرو، قانون حمایت از جنگل‌بانان، قانون حمایت از هنرمندان، قانون حمایت از حقوق معلولان، حمایت از آموزش، پیشگیری از تقلب در آثار علمی، قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل، حمایت از کودکان و نوجوانان، منع به کار‌گیری بازنشستگان، قانون تشدید مجازات اسیدپاشی، قانون کاهش مجازات اعدام، قانون عدم تامین مالی تروریسم، نقض حقوق بشر آمریکا، تدوین قوانین بانکداری که الان در دستور است و مجموعا ۳۶۲ قانون تصویب شده است.

در مجلس دهم از رئیس‌جمهور سؤال شد و دو وزیر افتادند

وی ادامه داد: در راستای وظیفه نظارت مجموعا ۱۶۵ سوال در صحن از وزرا شده است که در موضوعات مختلف بوده و یک مورد نیز سوال از رئیس‎جمهور داشتیم. همچنین شش مورد تحقیق و تفحص در مجلس انجام شد. شش مورد نیز در صحن استیضاح داشتیم که دو مورد به عدم رای اعتماد منجر شد. سیزده مورد تخلفات دستگاه‌ها احصا شد و گزارش آن به قوه قضائیه داده شد. کمیسیون‌ها ۳۱ مورد گزارش به مجلس دادند که موضوعات بسیار مهمی مثل سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه و حادثه تروریستی اهواز بود.

وی افزود: همچنین ۶۴ جلسه بصورت غیرعلنی جلسه داشتیم که از آن جمله جلسه در خصوص آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر خارجه؛ در خصوص ناآرامی‌های کشور با حضور دبیر شورای امنیت، ناترازی بانک‌ها با با حضور مسئولان، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کسری بیمه‌های درمانی، وضع کشاورزی و موارد غذایی، وضعیت اقتصادی کشور در تحریم‌ها، ‌وضعیت مؤسسات اعتباری، وضعیت ارز که دولت ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و در مجلس بحث شد و گفتند مبنای علمی ندارد. در خصوص موسسات اعتباری هم بحث مفصلی شد و مشکلات میلیون‌ها تن حل شد. راجع به چالش‌های فضای مجازی و در خصوص FATF و وضعیت یارانه‌ها که جلسه داشتیم، گزارش‌های کمیسیون اصل ۹۰ را داشتیم؛ گزارش‌های مستمری نیز مرکز پژوهش‌ها به مجلس می‌دهد.

لاریجانی تاکید کرد: مقصود این است که مجلس دهم، هم در حوزه تقنین و هم نظارت، کارهای خوبی انجام داده که گاهی در فضای هیجانی کارها دیده نمی‌شود.

رهبر انقلاب در همه امور دخالت نمی‌کنند، بلکه جهت‌ها را مشخص می‌کنند

لاریجانی افزود: رهبر انقلاب در همه امور دخالت نمی‌کنند بلکه جهت‌ها را مشخص می‌کنند و مجلس ریل گذاری می‌کند. اینکه در قوای مختلف کار انجام می‌شود در راس امور بودن نیست و هر قوا کار خود را انجام می‌دهد.


رئیس قوه مقننه گفت: مجلس دهم ظرفیت خوبی دارد و تنوع افکارش بیشتر از مجالس دیگر است و همین موضوع هم باعث می‌شود آرای مردم در مجلس گفته شود.


لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه مجلس پس از دوازده سال ریاست وی در راس این قوه گفت: این که یک نهادی که امام فرمودند در راس امور است، به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند و تصمیم بگیرد. بالاترین مقام کشور رهبری است، ایشان هم در همه امور دخالت نمی‌کنند، بلکه جهت را مشخص می‌کنند جایگاه مجلس هم ریل گذاری است.


وی افزود: ممکن است نگاهی به شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا وجود داشته باشد که این شورا امری موقتی است و رهبری خواستند برای شرایط فعلی سازوکاری در نظر گرفته شود درآنجا ما مراقبیم که قانونگذاری نشود. مگر این که ضرورتی باشد. مثلا بحران ارز باید مهار می‌شد و سازوکاری در نظر گرفته می‌شد؛ اما این موضوع موقت است و این شورا هرگز نمی‌خواهد جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.


نباید جایگاه مجلس تحدید شود

رئیس مجلس تاکید کرد: نگهبانی از جایگاه مجلس مهم است و جایگاه مجلس نباید تحدید شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عده‌ای معتقدند برخی نهادها امروز در کار مجلس دخالت کرده و قانون‌گذاری می‌کنند، گفت: اینکه نهادهای دیگر هستند که چیز جدیدی نیست و این نهادها در دوره حضرت امام هم بودند. از زمانی که آقای روحانی رئیس‌جمهور شده است، ایشان خیلی دقت می‌کند که این نهادها قانون‌گذاری نکنند؛ البته شخص بنده نیز در این رابطه پیگیری های زیادی کرده ام.

لاریجانی گفت: مشکلی درباره هیات نظارت و مجمع وجود دارد. زمانی که مرحوم هاشمی رئیس مجمع بودند سازوکاری مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت ایجاد شد که مسئولیت آن بررسی کارشناسی طرح‌ها و لوایحی بود که به مجمع ارجاع می‌شد، ولی بنا این بود که این هیات نظارت تنها نظر خود در صحن مجمع اعلام کند و تصمیم نهایی بر طرح‌ها و لوایح ارجاعی توسط اعضای مجمع گرفته شود. البته در یک سال اخیر اوضاع تغییر کرده و در این زمینه یک مقدار مشکل ایجاد شده است. سیاست‌های کلی که رهبری برای قانون گذاری مطرح کرده‌اند در آن قید کرده‌اند که مرزها باید در آن مشخص باشد.

لاریجانی با اشاره به اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه امری است که به بخش‌های مختلف کشور مربوط می‌شود و سال گذشته مقام معظم رهبری همین موقع اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی سران قوه قرار دادند.

وی ادامه داد: تقریبا در این سه دوره‌ای که حضور داشتم تغییرات لایحه بودجه 5 درصد بوده و در برخی موارد کیفی است برای مثال در بخش کشاورزی در مورد آبیاری تحت فشار بودیم تا موارد لازم بر آن انجام شود اما این موضوع مبنی بر اینکه در کلان کل لایحه را تغییر عمده دهیم این امکان‌پذیر نبود.

اصلاح ساختار بودجه لازم است و باید در دولت انجام شود

رئیس مجلس تصریح کرد: اصلاح ساختار لازم نیست و این امر باید در دولت باشد تا لایحه‌ای ارائه کند که با ساختار بودجه واقعی تطبیق داده شود.

وی بیان کرد: سازمان برنامه، برنامه‌ مدونی برای این اصلاح ساختار داشته باشد و اگر حرف معقول و سنجیده‌ای را از او شاهد باشیم مجلس هم حمایت می‌کند.

لاریجانی تصریح کرد: بخش‌هایی را قانون اساسی مشخص کرده است برای مثال پیشنهادی که بودجه دو ساله ندهیم با نص قانون اساسی سازگار نیست یا بعضی از دستگاه‌ها که چون در قانون اساسی آمده باید ردیف‌ها مشخص شود به همین دلیل ما اصراری بر گسترش ردیف‌ها داریم.

گلایه لاریجانی از استفاده کلمه «لابی دستگاه‌ها با مجلس»!

وی ضمن گلایه از استفاده از کلمه لابی دستگاه‌ها با مجلس گفت: عنوان می‌شود که برخی از دستگاه‌ها با مجلس و کمیسیون‌هایش لابی می‌کنند این کلمه اشتباهی است چرا که آنها مشکلاتشان با دولت حل نمی‌شود و برای حل آن به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی مراجعه می‌کنند. بهتر است از این کلمه استفاده نشود چرا که برداشت‌های دیگری از آن می‌شود؛ البته این موضوع اشکالی ندارد که آنها برای حل مشکلاتشان به مجلس روی می‌آورند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در کلان باید شاهد اصلاحات ساختاری معقول و سنجیده بودجه باشیم.

در رأس بودن مجلس به معنی تصمیم‌گیری در همه امور نیست

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اینکه مجلسی در راس امور است، به معنی تصمیم گیری در همه امور نیست.


لاریجانی در پاسخ به پرششی درباره اینکه آیا اراده سیاسی برای حل بن‌بست بین ایران و آمریکا وجود دارد یا خیر، گفت: اراده سیاسی برای حل موضوعات همیشه هست و افرادی هم در حال گفت‌وگو هایی هستند اما روش سیاست حداکثری روش غلطی است و باید اصلاح شود و برخی کشورها هم در حال تلاش هستند.


وی افزود: این روش از گذشته هم بود ولی جواب نداد. یادم هست می‌گفتند یک سانتریفیوژ هم نداشته باشید که موفق نشدند و حتی اوباما نوشت که من غنی‌سازی ایران را قبول می‌کنم و اگر مسئولان آمریکایی این قدر عقل داشته باشند، می‌توانند این مسئله را حل کنند.

در انتخابات مجلس شرکت نمی‌کنم، برنامه‌ای برای ریاست‌جمهوری هم ندارم

رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر دعوتی از سوی مراجع و بزرگان شهر قم از شما بشود ممکن است در انتخابات مجلس شرکت کنید، اظهار داشت: من در همین مجلس دهم هم نظرم این بود که ورود نکنم و امروز دوازده سال است که توفیق نمایندگی مردم قم را داشتم و آن زمان هم بزرگان و آقایانی تماس داشتند و به نحوی شد که من را قانع کردند تا در انتخابات مجلس دهم شرکت کنم و این بار هم نامه‌ای نوشتند و درخواست‌هایی داشتند ولی من تلاش کردم که آن‌ها را قانع کنم که دوازده سال برای حضور در این عرصه کافی است و این یک تصمیم لحظه‌ای نیست و بر روی این تصمیم تفکر صورت گرفته است.

لاریجانی در پاسخ به این که عده‌ای از عدم کاندیداتوری شما خوشحال می‌شوند، فکر می‌کنید نیامدن شما تا چه اندازه برای تحولات مجلس آینده مؤثر است و اینکه آیا برای انتخابات ریاست‌جمهوری خودتان را آماده می‌کنید، گفت: من امیداورم هم مخالفان و موافقان همیشه خوشحال باشند. در این زمینه بخلی نداریم.

وی افزود: من هم فرزند کوچکی هستم و جز نمایندگان مجلس. من از محضر نماینده‌ها بیشتر استفاده می‌کردم. احساس نمی‌کنم نسبت به ریاست مجلس هم خلأیی وجود داشته باشند. همین اکنون در بین نمایندگان افرادی را می‌بینم که می‌توانند در این سمت کارهای اساسی انجام دهند. این عرصه خالی نیست.

رئیس مجلس با بیان اینکه ان‌شاءالله مخالفان در اظهارنظرهایشان حجت شرعی دارند، گفت: ما دشمن این افراد هم نیستیم. به هر حال در این نظام کار می‌کنند و ممکن است نظر سیاسی‌شان فرق داشته باشد.

لاریجانی در واکنش به خانه‌نشینی خود گفت: هر وقت وظیفه‌ای به دوش من گذاشته شود انجام وظیفه می‌کنم. در این چهل سال هم طبق عقیده کار کرده‌ام و این انقلاب را بحق می‌دانم که باید برای آن زحمت کشید. من برای ریاست‌جمهوری هم برنامه‌ای ندارم.

سوال درباره تغییرات «لاریجانی» رمانتیک است

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار «تابناک» مبنی بر اینکه برخی افراد با توجه به عدم حضور شما در انتخابات مجلس یازدهم برخی سیاسیون معتقدند که لاریجانی در دوره حیات سیاسی خود فراز و فرودهای زیادی داشته است. به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از حیث عملکرد سیاسی و رفتارهایش چه تفاوتی با هم دارد، گفت: این سؤالات بیشتر حالت رمانتیک دارد و من خیلی در این زمینه متخصص نیستم.


وی افزود: انسان‌ها در مسیر کارهای سیاسی مانند بقیه امور پیشرفت می‌کنند و در زمینه‌های مختلف تجربه به دست می‌آورند.


رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ من در دوازده سال اخیر در خدمت نمایندگان محترم مجلس درس آموختم و تجارب زیادی را به دست آوردم و از نظرات آنها استفاده کردم و در سطوحی مشکلات کشور را بهتر دیدم.


لاریجانی گفت: اگر بر اساس اندیشه ملاصدرا بیندیشید که معتقد به حرکت جوهری بود و هر دم انسان‌ها عوض می‌شوند، بنابراین این موضوع خیلی عجیب نیست.

سهمیه‌بندی بنزین از سال 88 مطرح است، اما دولت باید همه وجوه آن را اجرا کند

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در طی چند هفته اخیر شاهد اجرای سهمیه‌بندی بنزین بودیم؛ نظر شما در مورد اجرای این طرح چیست، خاطرنشان کرد: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نیست، بلکه از سال 88 که در مجلس و دولت مطرح بوده است،.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ‌بحث اصلی آن است که آیا این یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زند یا نه؟ آیا توزیع عادلانه وجود دارد یا نه؟

لاریجانی افزود: تا جایی که اطلاع دارم اقتصاددانان برجسته کشور که نمی‌توانم بگویم همه ولی از طیف‌های مختلف معتقدند که این مسیر اتلاف منابع است. ضمن اینکه به شکاف طبقاتی هم کمک می‌کند. لذا باید جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مجلات اقتصادی و یا روزنامه‌های اقتصادی که قالبا آنها را مطالعه می‌کنم راجع به این موضوع مطالب زیادی نوشته‌اند؛ اما بهتر است بدانیم این موضوع یکباره و قارچ گونه نبوده است که حادث شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید به فکر علاج این موضوع باشیم که قانون هدفمندی یارانه‌ها مدلی را برای آن ارائه کرد و فکر می‌کنم این قانون خیلی دقیق است و باید دولت در مورد نحوه اجرای آن به سمت صحیح اجرا کردن برود.

لاریجانی گفت:‌ نظر مجلس در آن زمان درست بود و اگر درست اجرا شود، هم حمل و نقل عمومی که در قانون ذکر شده است چه مقدار از منابع باید به سمت حمل و نقل عمومی شامل مترو، راه‌آهن‌ سوق داده شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت نباید یک وجه این قانون را اجرا کند بلکه باید همه بخش‌های آن را به مرحله اجرا بگذارد.

لاریجانی در پاسخ به این که آیا اتفاقات اخیر عراق می‌تواند بر کشور تاثیر داشته باشد، اظهار داشت: با حضور آیت‌الله سیستانی در عراق که رهروی جامع خوبی دارند، ما نگرانی نداریم؛ چراکه ایشان واقف به ابعاد مساله هستند. البته در آن دورانی که داعش، عراق را تحریک می‌کرد ما نگران بودیم و به آنها کمک کردیم، اما امروز ایشان متدبرانه گام برمی‌دارند و اگر کمکی بخواهند ما اعلام آمادگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما عراق را متحد طبیعی می‌دانیم و نگرانی از اتفاقات اخیر عراق نداریم؛ چراکه عراق رجال سیاسی و مذهبی پخته‌ای دارد و می‌توانند از پسِ مسائل بربیایند و آیت‌الله سیستانی هم به خوبی واقف به این مسائل هستند.

از زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین مطلع بودم

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا این تصمیم، تصمیم سران سه قوه بوده یا نه، گفت: گفت این مساله دو وجه داشت؛ یکی وجه مشورتی و یکی هم وجه تصمیم گیری. به نظرم آنچه رهبری در درس خارج از فقه خود فرمودند همین بود، که حق بود. یعنی در جلسه سران این مسئله مطرح شد و ایشان هم حمایت فرمودند.

لاریجانی در به پاسخ این که «رئیس جمهور گفت من از زمان اجرای سهمیه بندی مطلع نبودم و صبح آن روز متوجه شدم که این اظهار نظر برای بسیاری از مردم عجیب بود و آیا شما از زمان اجرای این طرح مطلع بودید؟» ادامه داد: من از زمان اجرای طرح مطلع بودم و راجع به مشکلات این مساله با آقای رحمانی نیز صحبت کردم. بنده سه شنبه در جلسه غیرعلنی مجلس به نمایندگان گفته بودم که چنین طرحی در روزهای آینده در حال اجراست.

رئیس مجلس اظهار داشت: دولت می تواند طبق قانون هدفمندی این کار را انجام دهد ولی به خاطر شرایط آنجا مشورت کرد. پیشنهاد، پیشنهاد دولت است قسمتی که مسئولان تصمیم گرفتند این بود که همه منابع این کار به مردم داده شود.

وی در رابطه با اینکه آیا لازم نبود قبل از اجرای این طرح اقناع عمومی صورت گیرد هم گفت: اقناع لازم بود الان هم لازم است. رسانه‌های مختلف هم باید این کار را انجام دهند. در ستادی که وزارت کشور برای این کار در نظر گرفته بود قرار بود کارهای انجام شود.

استانی شدن انتخابات مجلس و پاسخ لاریجانی

وی ادامه داد: استانی شدن انتخابات در سه دوره مطرح بود، در این مورد که به تناسب استان‌ها نماینده در مجلس حضور یابد حدود یک سال و نیم پیش با آیت‌الله جنتی صحبت کردیم و حتی پژوهش‌های مجلس هم به این نتیجه رسید و با آقایان کدخدایی، دهقان، کولیوند و آیت‌اله جنتی جلسه‌ای گذاشتم تا در این باره صحبت کنیم و تجدیدنظری داشته باشیم که شفافیت مالی و نقش احزاب و گروه‌ها برجسته شود. این مسیر طی شد و در کمیسیون به نتیجه رسید و تصمیم‌گیری‌های لازم به عمل آمد و حتی مجلس هم رای خود را داد و زمانی که شورای نگهبان آن ایراد گرفت ما یکه خوردیم البته ممکن است این امر یعنی نظر شورا، نظر قاطبه شورا نباشد. شنیده شد که نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن دخیل بود.

وی بیان کرد: مجلس کارهای لازم را انجام داد و اگر شما رسانه‌ها نگران این موضوع هستید بروید از شورای نگهبان پرس و جو کنید مجلس دو سال برای آن وقت گذاشت و یک ماه طول کشید تا رای دهیم. البته به انتخابات این دوره نمی‌رسد و یا در سطح ملی مطرح شود که استانی‌تر کنیم و مجلس روی استانی شدن آن رای نداد ایستادگی کرد و در نهایت متوقف شد.

لاریجانی با اشاره به تصمیم گیری اخیر دولت در خصوص دو نرخی شدن قیمت بنزین اظهار داشت: یارانه‌هایی که غیرعادلانه باشد به ضرر مردم است باید به مردم توضیح داده شود چراکه کل سازوکار نظام برای مردم است گاهی اموری که در نظر گرفته می‌شود منعکس نمی‌شود. رسانه‌ها و اقتصاددان‌ها و حتی خود دولت باید در این خصوص توضیح دهد.

رئیس مجلس تصریح کرد: برای حضورم در انتخابات از من خواسته‌اند اما تصمیم خود را گرفته‌ام و در این دوره شرکت نمی‌کنم. همچنین در سه دوره با کسانی مواجه شدم که احساس می‌کردند حقشان تضییع شده است گاهی این موارد را پییگری می‌کردم تا جایی که به رهبری نامه می‌دادم. در برخی مسائل موثر واقع می‌شود و در برخی دیگر کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم، ما تلاش خود را کردیم تا حقی ضایع نشودو همه موارد را پیگیری کرده‌ایم.

حرف زدن درباره مکانیزم ماشه توسط طرف‌های برجامی گستاخی است

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره کاهش تعهدات برجامی ایران و اینکه آیا اراده‌ای برای حفظ برجام از طرف طرف‌های مقابل وجود دارد چراکه برخی از آن‌ها نیز از مکانیزم ماشه سخن می‌گویند، گفت: نمی‌توانم بگویم نمی‌خواهند، بعضی‌شان می‌گویند ما نمی‌توانیم ولی نتیجه‌اش برای ما یکی است. وقتی امریکا خارج شد ما باید از نفع برجام استفاده می‌کردیم. برای این معادله باید یک راه‌حل پیدا می‌کردیم.

وی گفت: مکانیزم ماشه این طرف هم وجود دارد ایشان در این صورت می‌تواند در برخی تعهدات خود نسبت به آژانس تجدید نظر کند. عقلایی آن این است که اگر عنصر نامطلوبی مقرراتی را زیر پا می‌گذارند باید جلوی او را بگیرند. ما یک سال هم صبر کردیم. من معتقدم همچنان راه دیپلماسی باز است اما این حرف‌های گستاخانه را نباید بزنند.

قانون اساسی وحی منزل نیست و امکان اصلاح دارد

رئیس مجلس درباره ضرورت اصلاحات ساختاری در بودجه اقتصاد و سیستم بانکداری و اینکه آیا دولت می‌تواند با توجه به اتفاقات اخیر این اصلاحات را انجام دهد، گفت: اصلاحات ساختاری همیشه از جنسی که در این دوره انجام شد نیست. برخی اصلاحات باید در نهادهای دولتی و حکومتی انجام شود مانند مشکل صندوق های بازنشستگی از آن بهره ببرند. اصلاح ساختاری در اقتصاد لازم است مثلاً در بحث بودجه می توان وضع بهتری به وجود آورد.

وی گفت: درباره اصلاح ساختار سیاسی هم اگر نظر این است که قانون اساسی را تغییر دهیم این وحی منزل نیست و در شرایطی می شود برای اصلاح کشور این کار را کرد ولی در کل هنوز بسیاری از ظرفیت‌های قانون اساسی وجود دارد که مغفول مانده است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری با اشاره به کاهش اعتبارات حوزه فرهنگ،‌گفت: این نقص وارد است که اعتبارات حوزه فرهنگ کاهش یافته است و باید به مطبوعات و بخش‌های فرهنگی توجه بیشتری شود. همچنین مطبوعات با ما تماس گرفته‌اند که وضعیت خوبی ندارند و منابعی که در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص یافته است کفاف نمی‌دهد.

لاریجانی ادامه داد: در بودجه 99 باید به اعتبارات حوزه فرهنگ توجه کنیم و البته منابع امسال‌مان محدود بوده و ممکن است که سال آینده باز هم با مشکلاتی روبه‌رو شویم، اما این اشکال وارد است و باید به حوزه فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم.

اصل در تصمیم‌گیری‌های نظام، نقش و رضایت مردم است

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش مردم و رضایتمندی آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها گفت: حتما این موضوع اصل است. مثلا فلسفه یارانه غیرعادلانه هم به ضرر مردم است ولی این موضوع باید توضیح داده می‌شد. اساسا سازوکار نظام برای رضایت مردم و بهبود اقتصاد آن‌ها است ولی بعضی وقت‌ها امور آن گونه که در نظر گرفته می‌شود منعکس نمی‌شود. رسانه‌ها باید این موضوع را توضیح دهند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.